Bagsidefruer, Nordjylland, Mad og Drikke..
Ude er godt & Hjemme er bedst
Den årelige TUR for os kvinder, det er det 3 år vi er
Skrevet af: Clara
Samarbejdet med: Danniella
Jeg bruger den tit og siger det gerne igen. Havde man et barn der manglede begge ben, havde man nok ikke bedt dem om at rejse sig og løbe, ( et handicap du kan se og forholde sig til). “usynlige handicaps” er bare noget nogle folk har svært ved at forstå..
AUTISMEN
(usynligt handicaps)
Er svær at forstå for nogle, hvad er det egentlige for en størrelse og hvad er det lige, det gør i ens liv som familie.
Jeg er tit blevet spurgt om, hvad er forskellen på dit og mit barn?
Det vil jeg rigtigt gerne prøve og få skrevet lidt om, STAY TUNET…
Når andre forældre siger. Kom lad os gå, Anthon.. gå ud og tag.. sko, jakke, hue og husk lige at tage sokker på.. Skal du have cyklen med så ligger nøglerne på køkken bordet og husk cykelhjelmen.
Så hvad er forskellen på dit og mit barn, her er dit barn på 8 år kan modtage flere beskeder og husker måske ikke det hele, men kan huske de skal tage tøj og sko på og hvor nøglerne er og de skal tage cyklen og cykelhjelmen.
For vores børn med Autisme husker de det sidste der er blevet sagt og vis lysten for at cykle ikke er der, går de bare videre.. (det kan være at beskeden er for lang til at de kan fokusere. Altså drop alt det udenom snak, især hvis min dreng skal kunne følge med, kort og præcis skal det være).
Forskellen på dit og mit barn, hvis jeg sagde “klap lige hesten” eller ” tag benene på nakken”, vil dit barn vide at han eller hun ikke skal løbe så stærk eller skynde sig lidt.
Mit barn med Autisme, tænker meget konkret, så han opfatter sprog bogstavligt så ved at sige “klap lige hesten”, vil forvirrer ham især vis der ikke er en hest at klappe så hvordan skulle han klare den.
Forskellen på mit og dit barn.. i sociale sammenhænge som at tage i Djurs sommerland med familien og hygge en hel dag med alt hvad der sker. Dit barn kan være der i flere timer og være træt i sidste ende.
Her er der stor forskel på den samme diagnose, men for Silas er det noget helt andet, han vil nok max kunne være i det i et par timer også må vi tage hjem, vis ikke det skal vælte det hele, det vi kalder for en “nedsmeltning”. Her er Benjamin anderledes, han kan være i det.
Forskellen mellem dit og mit barn er, dit barn er i skole og i frikvarteret står de ude og snakker alt muligt f.eks. hvad har de lavet i weekenden og hvad skal de i dag dit barn har et filter der kan sorter alt andet larm fra og dit barn kan udelukket tale med sine kammerater uden at føle sig forstyrret, af de andre.
Sådan funger det for mit barn, Hans filter fungerer ikke, hans Hjerne tror at det de andre snakker om, er ligeså vigtigt som det, hans klasse kammerat siger. Kort sagt, så har hjernen altså svært ved at finde ud af, hvad der er vigtigt for ham, og derfor hjælper den ham ikke med at sortere det, der ikke er vigtigt fra. Derfor hører man nærmest det, de andre snakker om, ligeså tydeligt, som man hører, hvad ens kammerat siger.
Forskellen på dit og mit barn, Familie fester eller familie kom sammen, hvor man mødes om et veldækket bord og spise go mad og have en go samtale med hinanden.
her er forskellen, dit barn kan sidde og hygge sig omkring borderet, med jer andre og koncentrer sig om at spise og være i det..
for mit barn, hans alarm klokker siger flygt, der sker for meget omkring ham, lydende af folk der taler på kryds og på tværs, et bord der larmer (pynt, blomster, tallerkner, glas, mad og lys), han ville ikke kunne sidde der i 2 sek. han vil hellere ikke få spist særligt meget, måske slet ikke noget. FLYGT!!!
For at barnet får stillet diagnosen, skal det have vanskeligheder inden for tre områder, som kaldes triaden:
De forskelige diagnoser inden for autismespektret er bl.a.:
Infantil autisme
De fleste børn med infantil autisme får som regel stillet diagnosen inden treårsalderen. I de fleste tilfælde har de dog vist tegn på tilstanden allerede som helt spæde. Nogle mennesker med infantil autisme har begavelsesmæssige vanskeligheder. Mennesker med infantil autisme har vanskeligheder inden for alle punkter i triaden.
Så der er forskel på dit og mit og der er meget mere, kom læse videre…
vi møder en stor dame, da vi er på GPS jagt, Silas siger se mor hun har godt nok spist meget (som sagt han ser og siger tingene som de er, han er ikke uforskammet/dårlige opdraget) nu har vi prøvet denne situation 2 gange første gang blev en ked af det og 2 gang blev vi overrasket over beskeden, hun svarede ja jeg har spist for meget det må jeg hellere stoppe med ( vi som forældre synes det var kanon svar). Hvis vi har en besked til Silas, må vi sige til ham kig på mig, kan du se mor smile, så spørger vi ham er det positiv at mor smiler eller negativ. Silas forstår hellere ikke at hvis man griner af det sjove han siger, det aflæser han som noget træls og hele situationen kan spidse til, hvis man ikke lige når at forklare ham at man ikke griner af ham, men af det han siger, at det ikke har en ond meningen.
Jeg har Silas med i centeret tror han var 5 år på det tidspunkt, jeg siger til Silas vi skal i 2 butikker og han siger ja mor, han ser så Fætter BR og han er smuttet, jeg får fat i ham og siger vi skal ikke i Fætter BR han smider sig på gulvet og skriger vilden sky, en ældre dame kommer og prikker mig på skulderen og siger der er altså noget der hedder ” børne opdragelse jeg gav mine unger en endefuld, det har børn ikke skade af”, jeg bliver faktisk ked af det jeg var ny i Autisme universet jeg kigget på hende og sagde DET KALDES FOR ET USYNLIGE HANDICAP, fik samlet Silas op og vi kørte hjem, han havde fået nedsmeltning på knap 10 min i centeret og hans dag var ødelagt. Her vil i jo nok sige at det kan også ske med jeres børn og ja det er også rigtigt, men med vores dreng har han svært ved at kom ud af den rille og vi må fjerne ham fra stedet og hele dagen kan være ødelagt, (tænker jeres børn forstår det og i har stadig en dag i kan hygge jer i.
BATTERIET ER BRUGT.
Vores drenge har det med at blive trætte og deres batterier skal lades op tit og måske flere gange om dagen.- for Silas og Benjamin er det vigtigt at de får en god nattesøvn, det er der de lader op.. så får Silas et par pauser i skolen for at kunne være i sig selv og kunne koncentrer sig i timerne, også får han en pause når han kommer hjem fra skole, da det kan være svært for ham at kører med taxi sammen med de andre børn..- os forældre skal stå kamp klar for vi ved jo ikke hvordan dagen er gået eller er der sket noget i bussen, der kan gøre han får “nedsmeltning”. Danniella er mere forberedt, da Benjamins skole er gode til at skrive sms er, i løbet af dagen, så hun behøver jo kun være på mærkerne, kun når der bliver skrevet til hende. jeg er knap så heldig.
Lad mig forklare, Nedsmeltning/kaos/overload, alt efter hvad man siger i familien.
det betyder at der kan være for mange indtryk i omgivelserne, og at man derfor bliver ”overloaded” af sanseindtryk (lyde, berøring, ting man ser, over stimuleringen, understimuleringen osv.). Typiske situationer er når man er til familie fester eller man er i et shopping center hvor der sker meget på samme tid. Som jeg skrev længere oppe omkring det filter de mangler for at kunne lukke andet støj ude.
Forestil dig du skal hælde en masse vand fra en større beholder over i en flaske. Her har man brug for en tragt (=dit filter i hjernen), som vandet (=sanseindtryk) skal løbe igennem. Hvis man ikke har en tragt, så kommer der vand ud over det hele, og det bliver et stort kaos, ligesom det måske er inde i hovedet, når der er for mange indtryk. Silas vil typisk reager ved at kaste tingene igennem luften og råbe, eller så ser han helt tom ud i ansigtet, så ved jeg hvad klokken har slået og jeg må vise ham hen i sofaen og placer ham der også tænde for fjernsynet med tegnefilm ( han ser ikke tegnefilmen, men det er der når han kommer ud af bobblen) , han plejer selv at komme og sige han er klar igen og det kan tage fra en halv time til 2 timer eller helt til næste dag, alt efter hvor hård dagen har været.
Så for vores drenge er det vigtig at tingene går på en bestemt måde og dagen er som der står på tavlen. Struktur og rutiner er som sagt meget vigtige i vores liv.
Struktur og rutiner
Silas kan have svært ved at håndtere, når tingene ikke er som de plejer at være, fordi en lærer er blevet syg, og man bliver derfor meget forvirret og utryg ved at tingene har ændret sig, og derved er blevet uforudsigelige.
Hvis man har en grad af autisme, vil man altså som oftest have det ubehageligt med uforudsigelighed (man ved ikke, hvad der kommer til at ske), mens man derimod vil have det rigtig godt med en høj grad af struktur (man ved, hvad man skal) og rutiner (tingene bliver gjort på den samme måde hver gang). Det betyder blandt andet, at hvis man skal gøre noget andet, end man plejer, eksempelvis skal der ske noget nyt, skal der forberedes dage inden og gentage det samme så den nye situation bliver nemmere og målet vil jo være at Silas kunne stå i den nye situation alene, altså være selvstændig.
Samme måde, hver gang
Hvis man har autisme, kan man have en tendens til altid at gøre tingene på samme måde, også selvom der måske er en meget smartere måde at gøre tingene på. Det kan eksempelvis være, at man altid går en bestemt vej i skole, også selvom der er en hurtigere vej. Man vil som oftest gøre det, man plejer, fordi det kan virke uoverskueligt at gøre tingene på en ny måde. Man ved måske, at det vil kræve meget energi at vende sig til den nye måde at gøre tingene på, så man fortsætter derfor med at gøre tingene på den måde, man føler sig mest tryg ved.
SILAS S HVERDAG i PUNKTER.
Før en ny uge starter, sætter Kent og jeg os ned søndag aften og PLANLÆGGER “tavlen”, hvad skal der ske i løbet af ugen er der noget vi hver i sær skal, hvem putter ham i bad – hvem har FAR TID / MOR TID. Så at hver aften vi kan skrive den næste dag op på tavlen. (Tavlen forhindre ham i at spørge hele tiden ind til de forskellige ting det kan nemlig godt kører i ring for ham og har herved svært ved at hop ud af det igen, så når han kommer igen og igen kan vi gå hen til tavlen og gennemgå den og det er nok). Man kan ikke diskutere med tavlen, står det på tavlen er det lov!! og skal gøres…
Hver aften tørre jeg tavlen ren og skriver en ny til næste dag, som vi planlagde søndag, og så starter det hele forfra.
I hverdagende, har Silas spille dage det er Tirsdag og Torsdag i weekenden er hans spille på tid. Så ville i jo nok sige det meget normalt, men for Silas lever han sig så meget ind i det at det bliver for svært for ham at styre og kom til sig selv igen,( dette er uanset tablet og computer).
Vi bruger også “2 valg”, mælk eller vand, bolle eller rugbrød, det bliver for meget for ham vis der er flere valg han kan ikke bestemme sig.
Fredag når han kommer hjem fra skole, han får slappet af til at starte på og efter det kan vi lave lidt mere sammen, Fredag er Disney sjov dag og selvom at han ikke ser Disney sjov.. så forbinder han Disney sjov med at han må få chips..
Lørdag kan vi tage nogle steder hen lige meget hvor bare vi har forberedt ham dagen inden. Søndag er hans OFF dag – det betyder vi lader op til skole dag mandag (et ønske fra skolens side) – er vi inviteret til noget om Søndagen er Silas ikke med (så enten kommer vi hver for sig eller han bliver passet).
Mandag er grønsags dag, en dag der er en kamp for os, han skal smage på 1 stk. grønsag for at træne hans smagsløg.. ( dette er ikke en sjov dag for ham eller os), som der blev beskrevet har han følsom smagsløg og det føles til tider som en granat der springes i hans mund, (dette er kun noget som forgår hjemme ved os, ikke noget som forgår andre steder).
Onsdag er hans VIP- dag, han bestemmer selv om han vil sidde sammen med os andre og spise ved bordet, da det kræver meget af ham at sidde der og især vis der står ting på bordet eller maden står der, han kan ikke koncentrer sig om at spise hans mad. ( nu står maden ikke på bordet, det henter vi køkkenet).
Vis vi skal i byen, bliver Silas forberedt om dette nogle dage før, ( han bliver forberedt hvis vi skal have gæster/ hvor mange der kommer og hvem der kommer – det samme bliver han forberedt med når vi skal ud, hvor mange kommer der – er der børn – hvem er det og er der). Vi har en lille taske med hvor hans tablet er med, hører telefoner, hører værn, pop- up telt og legetøj er altid med. Han bliver mindet om at man opfører sig ordentligt når vi er nogen steder, glemmer han det bliver han lige mindet om det igen og tælle til 3 systemet træder i kræft, lytter han ikke efter når jeg når til 3, er det enten vi kører hjem eller han bliver sat til pause.. som regel når jeg kun at tælle til 2, så ændre han holdning.
Ordet jeg LOVER dig Silas – for Silas er det ord der er hellige – har du lovet noget, så holder man det og han husker det – ordet LOVER er printet ind i hovedet på ham, så man lover ham ikke, noget hvis man ved at det kan man ikke holde.. det en skuffet dreng = nedsmeltning.
Når Silas er ude og der sket meget i løbet af dagen og han ingen pauser har fået, er den sten sikker lige så snart han træder indenfor hjemme hos os selv, FLYDER BÆRGERET = nedsmeltning. Så det er vigtigt uanset om han er ude ved nogen eller vi er hjemme at der er pauser i løbet af dagen.. Vi er så heldige at der er nogen steder hvor han kommer tit og kender rytmen er det ikke altid at nedsmeltning ikke er så hård, det er hvad vi kalder for en ” tage sig sammen” Silas at han kan bevare roen i de omgivelser han er trygge i.
Far tid og mor tid/ betyder at 2 dage om ugen, laver vi noget sammen bare ham og jeg( er det min dag spiller vi et spil eller laver noget kreativ sammen) på (Kent s dage laver de 2 noget sammen, det kan være på værkstedet eller ud og lave noget fysisk), den anden part laver noget andet og må ikke blande sig i deres leg, de her dage vare mellem 30 min eller 1 time. det er hvad han kan rumme. Men det giver ham så meget i sidste ende.
Der er ting man skal vide, møder du Silas:
Silas siger gerne goddag, han rækker ikke altid hånden ikke til at starte på, ( han er ikke dårlige opdraget, han har sagt goddag) det handler om berøring han skal være klar på det selv.
Tal tydligt og forståeligt, stil ham ikke for mange spørgsmål på en gang (lad ham svare på et af gangen og giv ham tiden til at finde ud af hvad du har spurgt om).
Siger han STOP eller DET VIL JEG IKKE SIGE – betyder at nu der sket for meget omkring ham og kan ikke svare på dine spørgsmål eller gøre det du vil have ham til – så er der ingen vej udenom end at lade ham være, så han kan skabe ro i sig selv igen.
Hvis ikke at han forstår et nej, bed ham om at kigge dig i ansigtet, spørge ham, ser du glad eller sur ud? – som regel der når du ser alvorligt ud og et nej forstår han det. ( Så man kommer i gang med at lege med mimikken)
Det hjælper ikke at RÅBE hvis du skal have noget igennem til ham, han bliver kun bange og lukker ned også det løb kørt.
Han er bevidst om alt det han ikke kan og skal derfor støttes i det og virkelige opmuntre ham til at på et tidspunkt skal det nok lykkes, som sagt 2 skridt frem og 1 tilbage er trods alt fremskridt og den har vi i baghovedet altid, vi forsøger så vidt muligt at gøre Silas så selvstændigt som muligt men vi ved godt at for Silas tager det tid, men når han først får knækket koden kører det for ham (så han ikke til at skyde igennem).
Hvad er der ellers at vide!!
Tro ikke at vi ikke opdrager, det gør vi bare på en anden måde, sker der en situation som Silas ikke kan løse selv, vil du se vi går hen og blander os i dette, det gør vi kun for at undgå en nedsmeltning sener, vi tænker på Silas her, mange gange fjerner vi ham fra situationen, i vil nok se og ser det som nogle svage forældre der ikke opdrager, tro mig vi opdrager og fortæller ham at det gør man ikke.- i selve situationen kan vi intet gøre, men vi taler om det når vi kommer hjem.
Sommerferie den længste ferie af alle og som vi har frygtet hver gang, det er fordi vi ryger ud af vores rytme, det tager ham en uge før han forstår der er ferie, ferien er stadig skema lagt uanset hvad.. som nyt i år har vi printet alle dagene ud i ferien og skrevet på hver dag hvad han skulle – det hjalp ham utroligt meget- så det gør vi igen næste år.
Så ser i der ligger et kæmpe arbejde i at få hverdagen til at flyde uden for mange hakker.
Hvad gør det så ved familien.
Når alle rammerne er der og alt er rutine- struktureret og skemalagt, har vi en dreng der er glad, en dreng der hviler i sig selv og kan meget, så det ingen sag at være en familie – men starter dagen forkert så er hele dagen ramt, han er ikke så samarbejdes villige og så vi os ramt som familie der hjemme og vi mere på – den side ser vi også, hvis han er blevet presset i skolen.
Det kan til tider være svært, men det er ikke noget jeg taler højt om, ( eller jov det gør til en vis grad, det er kun ganske få jeg gør det til), ellers tier jeg stille. For det er ikke alle der gider at lytte, finder man ud af med tiden, det er også dem som ikke kan acceptere).
Nu har vi LEVET sådan her i snart 5 år.. man lærer hele tiden om at altid tænke anderledes, hele tiden at skulle tænke forud og være på forkant med alting, samtidig skal man med den rette mængde fokus på og pres på udvikling / opdragelse, anderledes indlæringsformer, anderledes motivation.
Hvad vi kunne i går, kan vi måske ikke i dag eller i morgen – en tråd i strømpen – en kerne i brødet – den forkerte ske – kan vælte en hel verden på en dårlige dag.
Hvad har vi så lært :
Det er vigtigt at dem vi omgås med, kan acceptere HELE PAKKEN, vores familie mønster (lige så meget det er vigtigt vi skal acceptere dem, der ikke kan acceptere os, det gør beslutningen nemmere for os). Jeg er så TAKNEMLIGE for de venskaber der er i vores kreds lige nu, det betyder at vi kan komme ud af huset som en familie, så hvis der skulle opstå noget med Silas ser de ikke dømmende på os og det er et KÆMPE + i vores verden. ( I ved hvem i selv er). Jeg ved de står der hvis huset brænder eller håret hænger i postkassen jeg er dybt taknemmelige, jeg behøver ikke mange omkring mig og dem der er der, er dem der har forstået os og kan være i selskab med os uden at dømme, det RART!!
Sætninger man bare bliver træt af at hører i længden:
Danniella, Jesper , Benjamin og Sebastian.
Danniella (Benjamin s mor) fortæller:
Benjamin fik i september 2012 diagnosen Infantil autist letter mental retarderet. ( den mentale diagnose er givet efter 20 min.) så vi har aldrig forholdt os til den ej heller børnehave eller skolen. Da vi alle syntes den er malplaceret.. Dog har vi ej gidet at åbne sagen for at få den fjernet.
Vi fik af vide at Infantil Autisme var den væreste dom.. At Benjamin aldrig ville snakke, lege med andre børn, spise med kniv og gaffel, ja at han ville være et TOM i øjnene i et hjørne..
Det var så ikke lige det barn vi fik trods de mange læger med deres dyre uddannelser sagde!!
Benjamin er social aaktiv talende og meget POSITIV glad dreng med max julelys i øjnene!
Her sidst i 2016 fik vi så diagnosen ADHD oven i, ( folk kalder den for dårlig opdraget eller at han har krudt i røven) dog harvi fundet ud af at det autistiske gør Benjamin ikke lader nået stå skævt og for feks. ikke lov at ret det eller ligne og revet væk fra det. Vil ADHDen træde ind og skabe kaos og reaktionen med nedsmeltning. Altså ADHDen tricket autismen og omvendt.
Det man kalder for at lade op gør Benjamin når han sover om natten og har alle dage gjort det og det er nok for ham. En pause med Ipaden i sofaen er godt, men han behøver det ikke som andre autister gør.
Benjamin har gået i almindelige vuggestue. Blev henvist til PPR i 2011 da sproget ikke kom og hans måde at lege på var at tage legetøjet og holde sig for sig selv. Han er ørerebarn med dræn..
PPR var dårlige i KBH og jeg bad dem skynde sig endnu en henvisning til Bispebjerg hospital børne psyk. Da han fik diagnosen startet han i børnehave på lucernevejen i Randers og så Vesterbakkeskolen i Randers og det er det bedste der sket for Benjamin.
Benjamin s dag på en almindelige skole dag, forgår sådan her:
Benjamin står op kl.6.40.
Sætter sig i sofaen, han får sin morgenmad (2 skiver knækbrød) .
Jeg ligger hans tøj på spisebordet, som han tager og går på badeværelset, skifter tøj, vasket, børstet tænder og tisser.
Tasken står klar, som er pakket aften før med den bog han har læst i, om morgen bliver madpakken puttet i tasken.
Så bliver der fundet det frem som han vil have med i taxaen af legetøj/iPad, han går ud og tager sko på. Taske og stol i hånden også passer det med at taxa er der.
Når han kommer hjem kl.16- 16.30 så kommer han selv ind fra taxaen, jeg spørger hvad han har lavet i dag ( jeg får besked på intra hver dag), og hvis han ikke rigtigt svare mig spørger jeg- f.eks. Var i ude og spille fodbold? – her svare han så ja… Jeg var målemand osv. osv. osv. altså det satte gang i samtalen.
Han går derefter ind og leger lidt og ser måske resten af en film fra dagen før eller tv´et kører måske bare.
Kl.17:30 – 18:00 tiden er der mad
( jeg fortæller Benjamin om morgen, hvad der skal ske når han kommer hjem, så han ved det altså forberedt)
Vi spiser aftens mad og når han er færdig må han gerne gå fra. Han behøver ikke vente på os da det er unødvendigt at han sidder i uvished om hvad han skal ved bordet.
Han går derfor ind og leger på sit værelse. Når vi så er færdige kommer han som regel i bad eller skal der tømmes taske og smøres madpakke, (gør vi sammen, så ved han hvad han får med på madpakken)
Så børster vi tænder og går i seng (læser) og han ser så tv frem til kl.20.00 så kalder han at der skal slukkes også ligger han sig til at sove.
Dette er vores dag med Benjamin.
Når vi så skal ud har jeg kun 2 regler ang. Benjamin og det er at sige – hvis mor skal sige ” Benjamin tag den lige med ro” mere end 3 gange, så tager vi hjem. Eller vis vi skal handle, fortæller jeg hjemme fra (hvis vi skal i centeret) – Benjamin vi skal kun kigge, vi skal ikke have legetøj.
Hvis jeg skulle give nogle råd videre, til andre “nye forældre”, ville det være:
Først vil jeg gerne sige, det kan være svært at være pårørende eller forældre til børn med autisme eller i det hele bare forstå børn med autisme diagnoser. Børn med autistiske træk har specielle behov, og det kan gøre , at de virker meget anderledes end andre børn. Men autismen er kun en side af de autistiske barn. Alligevel er det en side , som er godt at sætte sig ned og lærer at forstå og håndtere, så du kan hjælpe dit autistiske barn så godt som muligt.
Her kommer lidt råd:
Hav masser af tålmodighed overfor barnet og giv dig tid til at vise og fortælle dit barn tingene flere gange. Se dit barns autisme som en anderledes færdighed i stedet for en mangel og giv dit barn tid til at lære og forstå tingene.
Det kan måske virke som om, at dit barn ikke vil lege med andre børn og helst vil være alene men nogle gange kan det skyldes, at barnet ikke ved, hvordan man kommer ind i legen. Hjælp derfor barnet med at finde legekammerater på legepladsen og andre steder.
I stedet for at fokusere på alle de ting, som dit barn ikke kan, skal du fokusere på det, dit barn kan. Lad være med at fokusere på, hvor dårlig dit barn er til sproget og til at interagere med andre børn, og ret i stedet opmærksomheden på, barnet kan og byg videre ud fra det. Dit barn lærer ikke, ligesom mange andre børn, hvis det får en følelse af, at det ikke kan finde ud af noget.
Sproget er vanskeligt for nogen børn med autisme, og da de ofte har et meget begrænset ordforråd , kan det være svært for barnet at sætte ord på, hvad det har brug for. Du bliver derfor nødt til at acceptere og bær over med, at dit barn ikke kan udtrykke sig særligt godt sprogligt. I stedet for at blive sur og skælde ud, skal du prøve at hjælpe barnet med at finde frem til, hvad det har brug for.
Da autistiske børn er meget visuelle. har de brug for at få vist, hvordan man gør ting, eller hvad ting er. Og det kan godt være, at de ikke lærer det 1 – 2 – 3 gang, men bliv ved, så skal barnet nok til sidst lærer det.
bearbejdningen af sanseindtryk hos det autistiske børn foregår ikke normalt. Sanserne hos autistiske børn reagerer på alt, hvad der kommer ind udefra, og det kan være svært for forældre og andre mennesker at forstå. Vær derfor forberedt på, at dit barns reaktioner overfor nogle sanseindtryk kan være voldsomme.
Det vil gøre det meget nemmere at være i selvom det er hårdt nogen gange.
af alt, lade være med at lede efter en kur mod autismen, DIT BARN ER FØDT MED DET, der er noget helt speciel ved dit barn stop op prøv og lyt og se, du vil opleve en verden der er anderledes.
Jeg vil holde nu, jeg kunne fortælle og fortælle men tænker i skal jo også have en pause.. jeg vil sige tak til Danniella for den hjælp jeg har fået og jeg håber med dette post, at i fik et indblik i vores “verden”.
Jeg vil komme til at skrive mere om vores “verden”, på et andet tidspunkt, jeg kan slet ikke stoppe med det, selvom jeg til tider synes det er hårdt, så er det VANVITTIGT SPÆNDENDE på samme tid.
Det er Søndag og jeg vil ned til Kent og planlægge næste uge for Silas.. TAVLEN.
TOSTRONG MOMS
Bagsidefruer, Nordjylland, Mad og Drikke..
Ude er godt & Hjemme er bedst
Den årelige TUR for os kvinder, det er det 3 år vi er
Skrevet af: Clara
Samarbejdet med: Danniella
Hvad er så forskellen??
Jeg bruger den tit og siger det gerne igen. Havde man et barn der manglede begge ben,
Recent Comments